lunes, 21 de marzo de 2011

Ben tornats, malparits!


Sempre m'ha costat entendre les dissolucions de coses que funcionen a pesar que a vegades el temps demostra que és millor una retirada a temps. Fa anys no vaig entendre que els Sopa de Cabra es retiressin. O més ben dit: que fessin una "parada indefinida" com ells mateixos van anunciar ja fa més d'una decada. Ara tornen, per un dia de moment i aquesta notícia em fa feliç.

Els Sopa sempre m'han agradat a pesar que amb el temps i a mesura d'anar aprenent coneixements i estudis musicals comprobés que ni son grans instrumentistes individualment parlant, ni són una gran banda interpretativament ni les cançons són un exemple harmònic, ritmic i melòdic. Amb les lletres no m'hi poso, tot i que popularment es comenta que són d'un cert nivell.

Pero m'agraden, m'enganxen. Serà perquè formen part de la banda sonora de la meva joventut o perquè la música i l'art en general ténen afortunadament aquesta màgia que sense saber perquè una obra t'enganxa.

Sense trobar-hi una explicació musicalment raonable trobo extraordinàries cançons com "Sota una estrella", "Hores bruixes", "Quan es faci fosc" i sobretot el meu particulat top 3: "El boig de la ciutat", "El llarg viatge" i "Els teus somnis".

Ara tornen en un concert on es van esgotar 18.000 entrades en un dia. Un altre fenòmen curiós. Recordo un concert de Sopa de Cabra en una discoteca a Vilafranca on em va costar Déu i ajut trobar acompanyants en un concert on erem 4 gats. I això que era en la meitat de la carrera dels Sopa. La història de la banda és ben curiosa: èxit (l'empordà), odiats (anunciar cantar en castellà), fracàs (mundo infierno) oblidats (poca gent als concerts i discs no venuts) èxit alta vegada (2 últims discs) i mites (18.000 entrades en un dia). Coses de la societat dignes d'estudi.



3 comentarios:

GUA dijo...

Penses que tornaran només per un dia? Vols que dir que no faran un sondeig per veure si surten 5 o 6 concerts.

I si toquéssin a la Festa Major del Vendrell? Estaria bé oi?

Josep Manel Laliga dijo...

Molt bona observació, GUA. Darrerament al Vendrell només hi vénen velles glòries.
Entenc el que dius Albert però els Sopa de Cabra sempre els he trobat sobredimensionats. Se'ls ha tractat molt bé i mai m'ha agradat el paper que ha fet i fa el Quintana l'he trobat de neo-hippy de cartera plena.
No obstant, que els vagi bé. I preparem-nos per una campanya pro-sopa de cabra fins el dia del concert.
Com diem aquí: No vols vols sopa?...

Albert dijo...

@ Gua

estaria molt bé que vinguessin, omplirien a qualsevol lloc aquest estiu. Jo crec que faran com a mínim un 2n concert al Sant Jordi.

@ Josep Manel

En part estic d'acord amb tu. Potser se'ls va sobredimensionar perquè a finals dels anys 80 hi havia poca cosa de cara i ulls al païs. També és cert que es va sobredimensionar el fet de voler cantar en castellà. Recordem que els apedregaven a molts concerts, entre d'altres al Vendrell, estiu del 91.
I pel que fa al Quintana, coneixes algun hippy o neo-hippy amb la cartera buida?